Throwback naar het truienseizoen


Het is weer een tikkeltje frisser en de (lichte) truien worden hier thuis weer uit de kast gehaald. Dat doet me eraan denken dat ze hier nog niet genoteerd werden. Bij deze dan nog gauw een oplijsting van de truien die vorig najaar werden gemaakt. Ik vind immers graag gemakkelijk terug welk patroon ik gebruikt heb, dat maakt de zoektocht bij een remake veel vlotter!

De eerste is een 'nieuw' patroon, nog niet eerder gebruikt. Er ligt intussen al wel een volgende coupon klaar om met dit patroon een trui te maken, de Mitch-sweater van La Maison Victor, maar ik moest zoeken naar welk patroon dat toch weeral was. Vandaar het idee ook om deze toch nog maar even te bloggen.
Ik maakte een 158/164 voor de 10-jarige. Heb ik me vergist in maat? Wel, ik kan het me eerlijk gezegd niet meer herinneren... Maar de zoon heeft wel brede schouders dus vermoedelijk ben ik toch daarop voortgegaan. En maar goed ook, want nu zit de trui als gegoten. Hij heeft wel wat last van Corona-kilo's sinds de hobby's zijn gestopt... Maar ik ben er ook wel van overtuigd dat het eerder een smal patroon was!!
Hij doet deze trui graag aan op zijn polo. De gele col op de gele trui, het is mannenlogica!



Stof: lichte sweater - oorspronkelijk een coupon van bij Lana Lotta, maar uiteindelijk gaan bijkopen bij Kersenpitje aangezien de coupon toch wel net te weinig was...
Boordstof: Kersenpitje
Patroon: Mitch Sweater - La Maison Victor editie 5, sept-okt 2016 - maat 158/164 voor een 10-jarige

De volgende trui kwam naar aanleiding van het bijkopen van de gele sweaterstof en bijpassende boordstof bij Kersenpitje. Ze had nog enkele rollen stof in afslag liggen, en ik kan daar simpelweg niet aan weerstaan... Dus ik kocht één metertje en meteen ook bijpassende donkergroene boordstof. Dochterlief is nog steeds fan van deze Nona-sweater dus het was redelijk snel duidelijk dat de nieuwe trui een herhaling van dat patroon mocht worden. Dat vond ik dan ook snel terug, dàt ging allemaal vlotjes! Maar die dochter was toch ook weer wat gegroeid sinds de vorige trui en het moest een maatje groter worden waardoor het voor- en achterpand niet meer in hun geheel uit dat metertje stof geraakten. Die mouwen namen al veel plek in... Dan toch maar beiden (voor- en achterpand) doorknippen en voor het knip- en plakwerk gaan. Het enige jammere daaraan is dat het niet lukte om de tekening van boven- en onderstuk in elkaar te laten doorlopen.
Tja, volgende keer dus wat meer dan 1 meter kopen!!






Stof: lichte sweater - Kersenpitje
Boordstof: Kersenpitje
Patroon: Nona sweater - La Maison Victor editie 1 jan-febr 2018 - maat 158 voor de 12-jarige

Van de volgende trui kochten we de stof op het Stoffenspektakel, toen we daar op zoek gingen naar stof voor de oudste haar communiekleren. Ze was meteen fan van de zachte fleece-binnenkant. Ze wou een hoodie dus we kochten 1,5m om de kap er nog uit te krijgen.
Enkele maanden later, toen ik er dus aan wou beginnen toen het truienseizoen aanbrak, moest dat geen hoodie meer zijn maar nòg een Nona-sweater. En misschien gelukkig maar, want voor een hoodie was dat stuk stof voor die groeiende dochter misschien ook al te klein geworden!
Bij deze kon voor- en achterpad wel uit één stuk.




Stof: sweater met zachte fleece aan de binnenkant - Stoffenspektakel
Boordstof: Pauli
Patroon: Nona sweater - La Maison Victor editie 1 jan-febr 2018 - maat 158 voor de 12-jarige

Aangezien de zak met stof van het Stoffenspektakel dan toch geopend werd, visten we daar ook de sweaterstof uit die we voor de kleinste hadden gekocht. Ze vroeg al eventjes om voor haar ook eens een hoodie met buidelzak te maken. Het patroon lag al geknipt klaar van de hoodies voor haar broer en zus. Hij heeft denk ik al bijna elk jaar een nieuwe hoodie gehad in hetzelfde patroon (deze, deze, deze, deze en deze). Tja, never change a winning team zeker, waarom veranderen als hij content is?
Voor deze maat (122-128) is 1 metertje stof gelukkig nog steeds voldoende!




Stof: sweater met zachte fleece aan de binnenkant - Stoffenspektakel
Boordstof: Pauli
Patroon: kaptrui uit Stof-Voor-Durf-het-Zelvers - maat 122-128 voor de 7-jarige

En de laatste was een herhaling van deze hoodie. Ook in lichte sweater, een heerlijke zomerse trui die helaas pas in de nazomer klaar was om van te genieten... 
Oh ja, en opnieuw met zelf gepunnikte koordjes, alleen zo hadden we de juiste kleur: een heel lichtroze zoals de streepjes.





Stof: Rain - Tender Rust van See you at six - french terry (lichte sweater) - bij Lana Lotta
Patroon: "Zelfgemaakte kleertjes 3" van Catherine Deweerdt, Floris & Fleur kaptrui, de korte versie - maat 152



Reacties