De pennenzak voor perfectionisten - met hulplijn

Bij het begin van een nieuw schooljaar horen nieuwe schoolspullen.
De boekentassen van vorig jaar kregen een klein onderhoud, een lapke hier en daar. Maar pennenzakken hadden de kindjes nog niet. Niet dat ze dat nodig hebben in school, maar dat komt thuis zeker even goed van pas!


Omdat de restjesbak weeral redelijk vol begon te geraken en omdat een bandwerkje altijd sneller werkt, maakte ik ineens 6 pennenzakken. Zo konden de kindjes eentje kiezen (hoewel er voor zoonlief niet veel keuze was wegens een gebrek aan jongensstoffen...) en liggen er nog 4 klaar om ooit eens cadeau te doen.



Patroon:  "pennenzak voor perfectionisten" van Oon

Ik voelde me nogal aangesproken met de titel "voor perfectionisten" dus ik volgde graag die uitleg. Bij de hoekjes was ik de draad wel even kwijt, misschien omdat ik de pennenzak voor niet-perfectionisten nog niet had gemaakt. Maar ook wel omdat ik niet graag lostorn, zoals in stap 2. 
En toch wou ik er niet aan toegeven, dus ik zocht mijn eigen manier; met geodriehoek en potlood in de aanslag.  
Ik probeer het even uit te leggen;

Naai in stap 10 van de basisversie enkel ter hoogte van de tabs vast.  De rest niet met de 4 lagen op elkaar naaien, maar telkens enkel de buiten- en enkel de binnenstof.



Op de stofplooi steek je een kopspeld, die moet ook helpen om deze plooi mooi tegen de pas genaaide naad te duwen - dit wordt later wel duidelijk.



Nu komt de geodriehoek en het potlood van pas:  de geodriehoek leg je gelijk met de plooi tot tegen het stiksel zodat een lijn van 45° ten opzichte van dat stiksel ontstaat.  Dat wordt straks de nieuwe plooi.



Doe dat aan alle hoeken,  aan weerszijden - dus 4 lijntjes per hoek van de pennenzak.
Neem de stof met de potloodlijn tussen je vingers en maak hiervan de nieuwe stofplooi.  Als alles juist verloopt, komt nu die kopspeld tot mooi tegen het stiksel.
Nu kan je verder met de handleiding van Oon, stap 4.

Misschien klinkt dit voor sommigen heel simpel, maar ik had toch een hulplijn nodig, letterlijk én figuurlijk...

Pas na het maken van de pennenzakken lees ik deze blog,  misschien is dat wel een gemakkelijkere (of zeker snellere) manier!  Het komt allemaal op hetzelfde neer:  een pennenzak voor perfectionisten!



Reacties

  1. Dat is ook toevallig! Katrien kwam deze week naaien en had ook een hulplijn nodig. Die van jou stond er toen nog niet op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens ons zou Flore de roze met de bloemetjes de leukste vinden. De 2e van links dus :-)
    Ze zien er alweer erg mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten