Ondertussen in de naailes...

De blogpost over "de reeks" werd hier al halvelings aangekondigd, maar volgde maar niet.  Bij deze een inhaalmanoeuvre!!

In september besliste ik halsoverkop dat ik naailes wou volgen.  Er was zo'n tikkeltje onzekerheid dat dit veroorzaakte. Ik wou nog wel eens wat anders naaien dan steeds dezelfde T-shirt en sweaters voor de kinderen, steeds dezelfde patronen omdat moeilijker me soms afschrikte. Voor mezelf had ik in de zomer een T-shirtje gemaakt, maar dat leek me toch niet zo goed gelukt.  Ook dat kleedje vond ik niet bepaald erg wauw... Misschien moest ik dus maar eens stoppen met alles zelf uit te dokteren en naar de les gaan voor de tips & tricks.  Na les 1 kwam ik al volledig ontspannen terug thuis: 3,5 uren kunnen spenderen achter de naaimachine.  Van me-time gesproken!! (voor de niet-lovers van dat woord, mijn excuses, maar toch begrijp ik niet wat je erop tegen hebt. Zó volledig zen worden van enkele uurtjes je eigen ding doen, ook al is het niet voor jezelf, blijf ik toch me-time noemen, nèh!)

In die naailes móet je wel aan een werkstuk werken, logisch, anders kan je beter naar een koffiebar gaan.  Zo rolden er dus op enkele weken tijd 6 rokjes van onder de naaimachine: 1 voor mezelf (het verplichte nummertje), 4 voor de oudste dochter en 1 voor de jongste dochter.


Rok 1: de rok voor mezelf.

Patroon: Knipmode nr 2 - februari 2015 - model nr 21
Stof: Pauli






Heb je de blinde zoom opgemerkt? Tof hè!



Rok 2: voor dochterlief.  Met alweer toch een knopenrek in de taille zodat het rokje nu voor de oudste mooi past maar ook binnen enkele jaren voor de kleinste.
Patroon: Ottobre 4/2013 - nr 34 Tangent, fluwelen minirok
Stof: coupon van Kersenpitje, ooit op de markt gekocht, lag al veel te lang in de kast







Rok 3: voor dochterlief, want ze wou een rokje in sweaterstof.
Patroon: Ottobre 3/2013 - nr 35 Relajarse, minirok
Stof: restje van de trui van de broer. Maar dat restje was dan weer net te weinig voor het laatste pand van de rok. Gelukkig was het laatste van de rol er nog en zo gaan we naadloos door naar rok 4...







Rok 4: minidochter zag zo'n pandarok ook wel zitten en er waren weer nieuwe restjes
Patroon: Ottobre 4/2015, nr 8 Mini dots, ribfluwelen rok - bij het achterpand werd het patroon van het heupdeel en achterpand aan elkaar gekleefd zodat de stof in 1 keer kon geknipt worden, zonder naad.
Stof: zie rok 3, ik vertikte immers het nieuwe restje weer in de restjesbak te droppen. Nu schiet er amper nog iets over dus hopelijk vinden we geen gaatjes meer die moeten hersteld worden.



 Deze is zonder zakjes, maar ook wel met een nepgulp.




Rok 5: nog eentje voor dochterlief
Patroon: Ottobre zoals rok 3 omdat het zo'n leuk patroon is en omdat dochterlief het zo'n leuk rokje vindt.  Maar vermits rok 3 wat groot leek, werd bij deze rok die zijpandjes er tussenuit gelaten, veel beter! 
Stof: restje van mijn trui - van Tante Zus





Rok 6: Ik moest nog een rok maken in de naailes, dus ik zocht een stofje in de kast dat er ook al meer dan lang genoeg lag.  Dat fluwelen rokje (rok 2) viel erg in de smaak bij dochterlief en dat patroon leende zich wel erg goed voor het schijnbaar lang vergeten stuk stof.
Patroon: zelfde Ottobre als rok 2
Stof: ooit gekocht bij Pauli, maar helaas niet meteen verwerkt bij gebrek aan het vinden van een leuk patroon








Deze laatste rok bleef helaas lang onafgewerkt in de kast liggen.  Vandaar de blijdschap toen die eindelijk klaar geraakte, zo tegen het einde van de winter... 😏😏



Reacties