Het andere soort masker

Met het maken van de mondmaskers, dacht ik terug aan die andere maskers, van het bal masquée.
In de tijd dat feestjes en samenscholingen nog mochten, vierden we met een aantal vriendinnen onze nieuwe voordeur. Om er toch iets speciaals van te maken, werd het een gemaskerd bal.
Na wat zoekwerk op Pinterest en getest en uitgedokter, hadden we uiteindelijk alle 3 ons eigen en uniek maskertje!


The making off:

Tijdens het maken van het testmasker werd het patroon dat ik vond op Pinterest, al wat aangepast. En, Grieks versta ik niet, maar de codering van de haaktaal wel en blijkbaar (gelukkig!) is die universeel. Die codes zijn allemaal terug te vinden in de Haakbijbel.


Na het haken, moest dat ding nog hard geraken. De eerste test was met een mengsel van houtlijm en water, die mogelijkheid had ik ook op Pinterest gevonden. Suikerwater vertrouwde ik niet, stel dat we op dat feestje hard zouden zweten en dat suiker zou loskomen op ons gezicht... Nee, geen zin in een plakkerige boel op ons gezicht!
Het masker werd opgespannen op een schminkpop. Van acupunctuur gesproken!


Er was duidelijk iets mis met dat mengsel; de houtlijm droogde met witte spikkeltjes op. Om die spikkeltjes wat te verdoezelen, werden glinsters over het masker gestrooid. Die werden dan gefixeerd met fixatief.


Ondertussen werd het masker veel gepast en werd als raadsel enkel het oog gefotografeerd. Onze ogen zijn toch zo verschillend waardoor de meesten wel raadden welk oog van wie was.




Met het vele passen merkten we dat de spikkels van de houtlijm en/of de glinsters zorgden dat het testmasker jeukte. Niet ideaal dus om een ganse avond te dragen! Dan maar naar De Banier voor textielverharder - van Powertex universal medium.
Dat werd eerst getest op een klein gehaakt stukje, en nadien was het vol spanning afwachten tot het goede masker gedroogd was. Wat heb ik vaak naar dat poppenhoofd gekeken!






En omdat ik toch snel nog kleding nodig had die bij mijn maskertje paste, wrong ik mezelf in de blouse van bij mijn zus haar huwelijk (ondertussen zijn we immers 2 kinderen en 10 jaar later...) en maakte een lange rok in A-model. En: met zijzakken want ik steek graag mijn handen eens in mijn zakken 😁





Reacties