Tipke van de dag

Eindelijk heb ik mijn naaimachine voor herstel kunnen binnenbrengen.  De drukte van de eindejaarsshoppers daarbij getrotseerd,  met 5cm-langere armen van dat ding ver te moeten dragen (waarom past dat niet gewoon in mijn fietszakken, dat zou een heel stuk aangenamer geweest zijn!),  krijg ik te horen dat zo'n machine ongeveer om de 2 jaar een onderhoud nodig heeft... Oeps,  ik heb het al zeker 5 jaar...  

Maar dan kwam het tipke van de dag welk ik hier graag even gedeeld had.  Vermoedelijk wordt dit ook verteld in naailessen,  maar daar heb ik nog niet aan deelgenomen,  dus ik wist van niets.

De bobijnen van Gütermann hebben ribbeltjes aan 1 zijde.  Als je je bobijn horizontaal op je machine moet plaatsen (bij die van mijn schoonmoeder staat die bobijn verticaal, dus dan is er geen probleem),  moet je zorgen dat de ribbeltjes achteraan de bobijn zitten zodat de draad niet over de ribbeltjes wordt getrokken.  
Als de draad over de ribbeltjes wordt getrokken, kan dit soms blokkeren en kan je het spoelhuis van je machine stuk trekken.  (en vermoedelijk is het juist dàt wat ik mis gedaan heb want ik keek er niet echt naar,  ik schoof de bobijn er steeds op in de richting zoals ik hem toevallig vast had...)

Soit, al doende leert men,  en ik heb alweer wat bijgeleerd over bobijnen!

En ondertussen wachten we verder tot deze boelie eens wilt geboren worden.  Het geduld wordt beproefd!!


Reacties